25 september 2022
  • 15:19 Coppa Italia 2022 voor Fortitudo Bologna
  • 17:13 San Marino wint Italy Series en Rimini degradeert uit Serie A
  • 17:44 “Uitstervend” Italiaans honkbal rept zich naar seizoensfinale San Marino – Parma
  • 12:39 Jubileumeditie Honkbalweek gezien vanaf de perstribune van het Pim Mulier
  • 08:49 Tjerk Smeets is de beste

Amsterdam, 5 april 2018 – Gisteren schreef ik dat de bond wat mij betreft doorgaat met sponsorwerving, maar moet stoppen met het programma “Baseball means business”. Dit standpunt verdient nog een toelichting.

Ik geef toe, ik ben al een tijdje geen fan, ook voordat de slechte financiële resultaten bekend werden gemaakt, omdat ik niet geloof dat alle aandacht voor het Nederlands Team, dat vooral bestaat uit spelers die niet in Nederland spelen, een goede bijdrage levert aan het honkbal in Nederland. Natuurlijk mag er ook aandacht zijn voor de profs in de VS, en voor honkbal op Curaçao, maar het programma lijkt vooral goed uit te pakken voor een handjevol bobo’s uit Nederland die mee willen liften op de successen van een aantal getalenteerde koninkrijksgenoten.

De focus op de Nederlandse profs die één keer in de twee, drie, vier jaar heel even het Nederlands Team vormen, als het toernooi op dat moment tenminste past binnen hun profcarrière, leidt ook enorm af van waar het écht om zou moeten gaan, om financiering en leden vinden voor de breedtesport in Nederland.

De recente ontwikkelingen, het gat in de begroting van 2017 dat begin dit jaar werd aangekondigd, en de absurde prognose van augustus die hieraan vooraf ging, hebben me alleen maar zekerder gemaakt, dit programma moet stoppen. Baseball means bad business voor honkbal in Nederland.

De bond moet accepteren dat dit programma niet succesvol genoeg is, en al helemaal niet iets heeft bijgedragen aan de breedtesport en de toekomst van honkbal in Nederland. Sinds april 2016, in twee jaar dus, is er slechts € 180.000,- cash opgehaald. Dit is de eigen schatting van ‘commercie’ van de KNBSB, en gezien de begrotingscapaciteiten van de bond acht ik de kans groot dat dit eigenlijk nog minder is. Ten tijde van deze schatting was €20.000,- tot €40.000,- nog onzeker. Er was over deze periode van twee jaar gerekend op en met enkele tonnen meer.

Ok, de binnengehaalde sponsoring in natura komt daar nog bij, maar ook daar heeft de breedtesport weinig aan gehad. Je moet dan denken aan o.a.:

  • de aankleding van de nationale selecties t.w.v. € 85.000,-
  • knuppels voor de WBC t.w.v. € 3.000,-
  • 7 tickets Amsterdam-Curaçao-Amsterdam t.w.v. € 7.000,-
  • besparing reiskosten t.w.v. € 17.000,-
  • de nieuwe petten-deal scheelt de nationale selecties zo’n € 9.000,-

Bij het retourticket “Amsterdam-hele wereld” dat ook in het overzichtje staat is geen bedrag opgenomen, en ook staat er niet bij voor wie het is. Maar ik heb via via begrepen dat de nieuwe Technisch Directeur begonnen is met een tripje Amsterdam-Curaçao-Arizona-Florida-Amsterdam. Dat lijkt te passen bij het ticket, en aangezien de bond op zijn eerste werkdag al van het gigantische tekort geweten moet hebben hoop ik dat het dit inderdaad is en dat daar verder geen geld meer aan uitgegeven is. Nog beter had het geweest als hij gewoon in Nederland was gebleven om zich bezig te houden met het aantrekkelijker maken van de gemankeerde Hoofdklasse-competitie, maar dat terzijde.

Dit had allemaal nog niet zo erg geweest als er het besef was geweest dat het niet genoeg is, of dat het roer om moet, maar de realiteitszin is ver te zoeken. Ik citeer even vrij uit het stuk “Commercie sinds 18 april 2016”.

Tevens geven we de noodzaak in van investeringen om de volgende stap te maken om meer funding voor onze sporten te kunnen ophalen.”

Nog meer investeren? Really?

Als de breedtesport met accountmanagementschap op de juiste manier wordt ingezet kan er samen met de clubs bij gemeente subsidies opgehaald worden

Op zich ook nog prima, maar het gaat verder: 

Een model zou kunnen zijn dat in samen optrekken met de expertise van de bond het logisch lijkt dat een percentage van het opgehaalde richting bond zou kunnen komen voor de inzet.

En dan de (rijk)rekensom: “160 clubs x 5k = 800.000 euro

Lekker is dat. Mooi ‘model’. De clubs gebruiken als melkkoe, als vehikel om de Amerikaanse hobby van de bond te bekostigen. Even los van of de subsidiegevers daar in zouden trappen natuurlijk.

En het rijkrekenen is nog niet afgelopen want ook het volgende punt snijdt behoorlijk hout:

Ledenbehoud is ook behoud van inkomsten. 1.000 leden erbij is 40.000,= euro er bij. En 2.000 leden behouden 80.000,= euro behouden. 

En met nog 200.000 leden erbij zijn we net zo groot als de hockeybond en pakken we toch mooi 8 miljoen extra! Ik zeg doen! Briljant commercieel plan.

Toch wordt er in het stuk ook gekeken naar hoe er meer sponsorgeld binnengehaald kan worden. En ik citeer weer:

Hoe kunnen we meer realiseren?

Tot nu toe hebben we dit gedaan zonder gebruik te maken van professionele ondersteuning in presentatie, promotie en organisatie.

Om de volgende stappen te kunnen maken om meer partnerschappen en samenwerkingsverbanden aan te gaan die meer geld en andere middelen voor onze sport(en) realiseren is het essentieel deze randvoorwaardelijke onderdelen toe te voegen aan de kwaliteit van de KNBSB.

  • Professioneel presentatie materiaal t.b.v. van het binnenhalen van mogelijke sponsors andere samenwerkingsverbanden
  • Promotioneel promotie mogelijkheden: online magazine, tv en sociale media ontwikkeling t.b.v. het populair maken van de sport
  • Een goede interne organisatie van de KNBSB met hulp van professionele externen op gebied van presentatie, promotie en organisatie. Essentieel is een goede back office die opvolging geeft aan hetgeen georganiseerd is geweest.
  • Het in overleg gaan met de technisch directeur over de programmering in het buitenland van ons team Kingdom of Netherlands.

randvoorwaardelijke onderdelen toe te voegen aan de kwaliteit van de KNBSB”? Nog meer duur personeel? Nog meer kosten? Hou op, schei uit. Minder, minder, minder! We moeten juist stoppen met geld gooien in die bodemloze put.

Het programma Baseball means Business is niet de bron van al het kwaad, maar het heeft met alle goede bedoelingen alleen minder opgeleverd dan we er met z’n allen van gehoopt hadden. En alle prietpraat over goede PR, en een internationaal netwerk, allemaal leuk, maar het levert niets op, geen geld, geen leden, niets waar we écht wat aan hebben.

Ik sluit deze toelichting af met een laatste zinnetje uit het stuk dat wat mij betreft de noodzaak van het einde van dit programma onderstreept:

Dit sluit naadloos aan op de Grandslam ambitie van het bestuur

Dat klopt namelijk helemaal, maar ook door deze mislukte ambitie-luchtbel moet een hele dikke streep. Einde oefening.

Ronald Bouwman

RELATED ARTICLES