28 maart 2024
  • 11:02 Honkbal, zoals het hoorde
  • 13:35 San Marino bedenkt zich op de valreep en schrijft in voor Serie A 2023
  • 11:29 Italiaans honkbal verliest kampioensclub, maar krijgt 5 miljoen van NOC
  • 00:48 Mike Piazza haalt 2 Major League pitchers voor Azzurri bij WBC 2023
  • 19:53 Amerikaanse coaches gaan Italiaans honkbal verder ontwikkelen richting WBC 2023

Amsterdam, 12 augustus 2020 – Bij de start van de Hoofdklasse-competitie dit jaar startte ook het project HonkbalTV. De eerste indruk was veelbelovend, maar er zijn nog wel wat verbeterpunten én ik had nog wel wat vragen over waar het met HonkbalTV naartoe gaat.

In plaats van elke week recensies te schrijven of problemen, fouten en onvolkomenheden op te sommen leek het me waardevoller om de bond wat vragen te stellen over het nu én de toekomst van HonkbalTV. Ik nam daarom contact op met Seb Visser, bij de KNBSB verantwoordelijk voor marketing en communicatie, en opende het spervuur.

Hoe kijken jullie aan tegen de registratie van de eerste wedstrijden?

Wij kijken tevreden terug op de eerste weken. Wij waren natuurlijk erg blij dat we al vanaf 23 juli weer met de Hoofdklasse mochten beginnen, maar dat betekende wel dat we in korte tijd nog heel veel werk moesten verzetten om te zorgen dat alles zou werken. Vanwege deze korte maar intensieve aanloop hebben wij er altijd rekening mee gehouden dat er hier en daar dingen niet direct perfect zouden lopen. Een aantal van de belangrijkste issues waar we tegenaan lopen, zullen we zeer binnenkort al oplossen met een upgrade die 360SI in haar software maakt. Die komen in de volgende vragen ook nog voorbij zie ik.

Is er overwogen om eerst te testen zonder direct ‘live’ te gaan om daarmee een aantal problemen al te tackelen voordat ze voor alles en iedereen zichtbaar waren?

De situatie leende zich daar dit jaar, door de bekende omstandigheden, niet voor. Normaal gesproken hadden wij het oefenseizoen kunnen gebruiken om te testen, maar die weken hadden wij nu hard nodig om de camerasystemen overal op te hangen. Dat kon niet eerder vanwege de coronamaatregelen.
Het niet synchroon laten lopen van het geluid lijkt nu het grootste (zichtbare) probleem. Zien jullie dat ook zo?
Het geluid en het ontbreken van een scorebord bij de live stream zijn inderdaad de meest in het oog springende issues. Die hebben wij, als alles volgens planning verloopt, volgende week met een upgrade van het systeem verholpen.

Los van de wedstrijden die op andere velden gespeeld moesten worden zijn er ook andere wedstrijden helemaal niet of niet helemaal zichtbaar geweest. Zijn jullie er al achter wat daar de oorzaak van was? En waren dit ook incidenten die bij de andere sporten die Eyecons registreert voorkwamen?

360SportsIntelligence onderzoekt bij elke wedstrijd waar een stream niet of niet volledig gedraaid heeft wat er aan de hand was. Dit kan met verschillende zaken te maken hebben, zoals bijvoorbeeld internetsnelheid/verbinding bij de vereniging of de koppeling met YouTube.

Met die koppeling van YouTube hebben wij later geen problemen meer, want dan gaan de live stream distributie via het platform van Eyecons i.p.v. YouTube. De koppeling tussen 360SI en Eyecons wordt op dit moment getest en we hopen er komende periode mee aan de slag te kunnen. De kijker merkt hier niets van, want die kan de wedstrijden gewoon nog volgen via www.honkbal.nu en de websites van de verenigingen.

Het duurt nu best lang voordat de samenvattingen verschijnen. Is dit ook een gevolg van opstartproblemen/kinderziektes of kost de verwerking meer tijd dan verwacht?
De keuze om de samenvattingen op maandag uit te zenden is voor dit jaar een bewuste keuze geweest. In een ideale situatie zouden wij op vrijdag de samenvatting van donderdag uitzenden enz. Voor dit jaar is er gekozen voor de samenvattingen van de hele serie op maandag om zo de kosten een beetje in de hand te houden. Het coronavirus heeft ook op ons budget een stevig effect gehad en het zou niet passen om met alle onzekerheden bij de KNBSB en de verenigingen, veel kosten te maken op het project voordat we ook zicht hebben op inkomsten. Wij wilden per sé dit jaar aan de slag met dit project omdat het juist nu opportuun was, maar hebben daardoor wel een aantal concessies moeten doen, die passen bij de huidige situatie. Na dit jaar evalueren wij met Southfields en Eyecons en zullen we bespreken wat de mogelijkheden zijn om volgend jaar wel naar een snellere distributie van samenvattingen te gaan. Ook verwachten we dan zicht te hebben op inkomsten die direct gerelateerd zijn aan Honkbal TV.

Wat we overigens wel zien is dat zowel de taggers langs de velden, de commentatoren en de editors steeds beter worden. Dat zal resulteren in betere samenvattingen die sneller tot stand komen. Voor ons is dat erg belangrijk, want in onze ogen moeten de samenvattingen en de highlights ervoor zorgen dat wij straks een breder publiek bereiken. De live streams zijn natuurlijk vooral gericht op de die hard fans, die hun teams live willen volgen.

Waarom is er gekozen voor wéér een ander platform: Honkbal.nu? De wedstrijden moet je nu daar kijken, de play-by-play is op knbsbstats.nl te vinden, de uitslagen vind je op knbsb.nl en de verslagen op honkbalsite.com. En daarbij zijn de beelden ook nog terug te vinden op Eyecons.com.

Eens; op dit moment is het (noodgedwongen) gefragmenteerd. De online infrastructuur van de KNBSB is ‘work in progress’.

Uitgangspunt is dat de competitie (Hoofdklasse) een eigen pagina heeft op Eyecons.com waar fans, liefhebbers van honkbal en sportliefhebbers de beelden kunnen bekijken. Eyecons wordt de ‘portal’ waar straks de competitie wedstrijden, samenvattingen en specials zichtbaar zijn. De honkbalfan komt via de vereniging voor live en samenvattingen ook bij Eyecons. De honkballiefhebber komt via de KNBSB kanalen. De algemene sportfan zal via Eyecons media & marketing en andere sport-competities bij Eyecons zelf uit komen. Daar ontstaan ‘cross-overs’. Zo bereiken we dus de meeste kijkers.

Dat we nu veel verschillende kanalen hebben, erkennen wij en er liggen ook plannen om een aantal websites samen te voegen. KNBSB.nl zal daarbij altijd los blijven bestaan, vanwege het informatieve en statische karakter van de website. Dit moet de website zijn waar verenigingen hun informatie vandaan halen.

Voor de fans werken wij achter de schermen aan een fanplatform waar nieuws, video content en statistieken bij elkaar komen. Een snel en dynamische platform met het laatste nieuws en highlights.

De toekomst van honkbal.nu is nog niet bepaald, maar is nu wenselijk vanuit een centrale in de distributie van live-beelden.

Hoe is de samenwerking met de clubs? En wat voor eigen inzet zouden clubs moeten hebben om tot een goed ‘eindproduct’ te komen?

Van de verenigingen is naast een investering voor de komende vijf jaar in het camerasysteem inzet nodig bij voor het taggen van de wedstrijd in de software van 360SI. Door te taggen wanneer er een honkslag geslagen wordt, een run scoort of bijvoorbeeld een geweldige diving catch gemaakt wordt, gaat het systeem van 360SI na afloop van de wedstrijd op basis van deze tags een ruwe compilatie maken van de wedstrijd met de opsomming van al deze tags. De editors hoeven daarom niet de hele wedstrijd van 3 uur terug te krijgen, maar krijgen een compilatie van de belangrijkste momenten op basis waarvan zij een samenvatting kunnen maken. Die tagger heeft dus een hele belangrijke rol bij de snelle en effectieve creatie van een zo goed mogelijke samenvatting.

De meeste clubs hebben inmiddels meerdere taggers en de eerste weken is dit erg goed gelopen, maar het is altijd goed om een aantal extra taggers rond te hebben lopen bij de vereniging voor wanneer de vaste tagger(s) niet kan (kunnen).

Voor de clubs is dit een nieuw traject, maar zij zijn allemaal zeer voortvarend en enthousiast gestart omdat zij de opportunity zien voor de sport. Uiteraard start het met enkele initiatiefnemers met lef en visie, maar de groep mensen die bezig wil zijn met Honkbal TV groeit. Eigenlijk is er nooit een ‘eindproduct’ want de ontwikkelingen in productie, distributie en consumptie gaan door. Wél hebben we met elkaar een aantal doelen. Uiteraard betreft dit groei in zichtbaarheid, groei in content en groei in inkomsten. Daar is een kwaliteitsslag voor nodig en die maken we met elkaar. Ook de clubs hebben daar een belangrijke rol in. Denk maar aan de uitstraling (sponsormogelijkheden) rondom de velden. Logo display in de beelden. Advertentie mogelijkheden in de samenvattingen. Camerakwaliteit en uitbreiding van cameraposities. Mogelijkheden voor interviews met spelers en coaches voor en/of na wedstrijden (kan/moet de club in assisteren), etc.

Zijn er veel mensen die zich als vrijwilliger hebben aangemeld na de oproep in maart?

We hebben op de algemene oproep vanuit de KNBSB niet bijzonder veel reacties ontvangen, maar de meeste aanmeldingen hebben wij bij verenigingen onder kunnen brengen. Daarnaast hebben de verenigingen zelf uiteraard interne oproepen geplaatst en daar was bij de meeste verenigingen wel animo. Wij zien dat men nu meer beeld heeft van hoe het project eruit ziet en dat zich nog een aantal enthousiastelingen aanmelden bij de verenigingen! Maar vrijwilligers zijn altijd welkom.

Ik ben dan natuurlijk ook benieuwd naar wat er allemaal nog komt, wat kunnen we verwachten en wanneer? Hieronder een lijstje met punten die ik al ‘ns de revue heb horen passeren:

  • Live commentaar
    Dit is een mogelijkheid die wij nog onderzoeken. Er wordt gekeken of er een externe microfoon gekoppeld kan worden aan de live stream, waardoor er een commentator de stream van commentaar van voorzien of bijvoorbeeld de stem van de omroeper duidelijk hoorbaar is, waardoor de wedstrijd ook beter te volgen is.
  • Interviews (vooraf, na of tijdens de wedstrijden
    Hier gaan wij later in dit seizoen o.a. met een aantal ingehuurde camjo’s mee aan de slag, die wij zeker ook tijdens de play-offs en de Holland Series in zullen zetten. Ook de KNBSB en de verenigingen zelf hebben hier een rol in en zouden na afloop van de wedstrijden bijvoorbeeld met een telefoontje al interviews af kunnen nemen.
  • Live schakelen naar de overige vier camera’s
    Dit is in de huidige vorm nog niet mogelijk. De vraag is ook of deze extra mogelijkheid uiteindelijk opweegt tegen de kosten van de regie die je op elke wedstrijd toe zou moeten passen. Zoals eerder aangegeven ligt voor ons de focus meer op de samenvattingen en de zogenaamde ‘Hero content’, die wij met Eyecons gaan maken om het grotere publiek te bereiken. We zullen uiteraard wel blijven onderzoeken wat er binnen de live stream mogelijk maakt om die verder te optimaliseren en als er een werkbare oplossing komt om te schakelen dan zullen we die kans zeker niet laten liggen.
  • Stand in beeld (integratie play-by-play?)
    Zowel in de live stream als in de samenvattingen komt zeer binnenkort een zogenaamde scorebug (zoals we die kennen uit de MLB broadcasts) in beeld. In de live stream wordt die gekoppeld aan de software waar onze taggers mee werken. Daarnaast houden wij voor volgend jaar samen met 360SI nauwlettend de ontwikkeling van een nieuw internationaal scoresysteem door de WBSC in de gaten. Een automatische koppeling met dat systeem zou natuurlijk ideaal zijn!
  • Welke punten ben ik nog vergeten?
    Volgens mij heb je een behoorlijk uitgebreide lijst met vragen samengesteld!

En dan verder nog wat vragen over de distributie/commercie:

Zullen de beelden, als ze straks goed genoeg zijn, ook aan de regionale omroepen, of de NOS, of bijv. FOX worden aangeboden? En zo ja, wie draagt hier de verantwoordelijkheid voor?

Wij zullen als KNBSB de komende weken het voortouw nemen in het leggen van contacten met regionale en lokale media voor het delen van de samenvattingen in hun verslagen, die wij de laatste weken met grote regelmaat voorbij zien komen. Voor de NOS geldt dat zij, wanneer zij een wedstrijd uit willen zenden, met hun eigen crew komen. Zoals dat bijvoorbeeld ook in het openingsweekend ging met L&D Amsterdam-Curaçao Neptunus.

Wat wordt het ‘product’ dat sponsors afnemen, en wie is er verantwoordelijk voor dat die sponsors er komen?

Als sponsor koop je via dit project uiteraard voornamelijk exposure. Dat kan via advertenties in de live stream, in de samenvattingen, op de websites, met spandoeken op de velden of bijvoorbeeld via branded content. Zowel de KNBSB als de verenigingen, maar ook Eyecons zet zich in om sponsoren en adverteerders aan boord te halen.
Het delen van korte clipjes, bloopers, fantastische acties etc., gaat dat straks allemaal éérst via de KNBSB en dan via de clubs, of gaan de clubs daar ook een rol in krijgen?
De KNBSB blijft dit centraal doen en zal dit op gaan pakken met Eyecons. Dat is puur om de verenigingen te ondersteunen en/of te ontlasten. De verenigingen en zelfs – zoals ik eerder ook al aangaf – de spelers zelf kunnen straks ook bij de beelden en wij juichen het alleen maar toe dat zij deze highlights delen. Dit hele project is immers opgezet voor meer zichtbaarheid en promotie voor de sport. Als KNBSB nemen we stappen vooruit en nemen de verenigingen mee in het proces. Echter is dit ‘van de verenigingen’ en moedigen we aan dat de rol van de verenigingen (in collectief) groeit.

Hoe zit het met de rechten van de beelden?

De rechten voor de beelden liggen bij de verenigingen.

Hoe ziet het business model er in de toekomst uit? Wie gaat het betalen?
Verschillende partijen investeren in dit project. Eyecons, de KNBSB, 360SI en natuurlijk de verenigingen hebben meerjarige investeringen gedaan in dit project dat uiteindelijk geld moet op gaan leveren via bijvoorbeeld de verkoop van advertenties, spandoeken en hopelijk een hoofdsponsor.

Of dit inderdaad alles is wat je wilde weten over HonkbalTV, zoals ik in de titel suggereer, is aan de lezer, maar mijn vragen waren hierna wel zo’n beetje op. Op één punt na dan, dat niet zozeer over HonkbalTV gaat, maar meer over sec de beelden die gemaakt worden. Deze kunnen namelijk ook gebruikt worden voor trainingsdoeleinden, en dus niet alleen voor de Hoofdklasse teams, maar voor alle teams die het geluk hebben te mogen trainen op een veld waar de camera’s hangen. Ook daarover had ik dus nog een vraag aan Seb Visser:

Hoe zit het met de beschikbaarheid van de beelden voor trainingen op de velden waar die camera’s hangen?
Nu alles staat gaan wij met 360SI gebruikerstrainingen inplannen voor de verenigingen. Het is inderdaad zo dat elk team dat op het veld speelt of traint waar camera’s hangen bij de beelden kan. In theorie zou elke speler en/of coach of zelfs scheidsrechter individueel bij de beelden kunnen en highlights als videoclip kunnen downloaden en via social media kunnen verspreiden. Dat juichen wij uiteraard toe, maar de hoeveelheid personen die toegang krijgen tot het systeem is een keuze die bij de vereniging ligt.

Omdat ik zelf met de HCAW Reserve Reserves onze thuiswedstrijden op een veld train én speel waar deze camera’s hangen heb ik, dus óók uit eigenbelang, hier vanmiddag nog even op doorgevraagd. Visser vertelde daarop dat de camerastandpunten nog niet helemaal optimaal waren voor echte analyse en training, maar dat daar de komende periode ook nog naar gekeken gaat worden. Zo wordt het camerastandpunt achter het eerste honk erg weinig gebruikt in de samenvattingen en levert het standpunt in het verlengde van de foutlijn van het derde honk juist hele mooie beelden op. Bij deze camera zie je dus niet alleen de plays in (en over) de ‘hot corner’, maar heb je ook redelijk goed zicht op de swing van een rechtshandige slagman. Het licht dan ook in de lijn der verwachting dat de camera achter het eerste honk verplaatst wordt naar het verlengde van de foutlijn van het eerste honk. Dat levert dan niet alleen mooie beelden op voor HonkbalTV, maar ook de swing van de lefty’s zal beter te zien en geanalyseerd kunnen worden. Volgend jaar volgt dan misschien nog een extra, vijfde camera.

Ik kijk vol vertrouwen én met spanning uit naar de ontwikkeling de komende weken, en zal me meteen even melden bij HCAW omdat ik natuurlijk dat gat in m’n eigen swing wil repareren (als daar nog iets aan te repareren valt tenminste) én highlights wil toevoegen aan de verslagen die ik schrijf over onze eigen wedstrijden!

Ronald Bouwman

RELATED ARTICLES